Saturday 1 August 2015

Antara Kaca Dan Permata


Wanita yang pandai menjaga kehormatan diri itulah wanita yang baik.
Dan lelaki yang tahu menghormati wanita itu juga adalah lelaki yang baik.

Ada satu video yang dirakamkan oleh orang barat. Mereka bereksperimen mengenai reaksi masyarakat antara wanita yang mengenakan hijab dan yang seksi. Wanita itu melalui jalan-jalan utama di sebuah bandaraya besar. Reaksi lelaki bila melihat wanita berhijab, mereka seolah-olah hormat dan tidak berani mengganggu wanita tersebut. Sedangkan eksperimen kedua pula menunjukkan sebaliknya. Seorang wanita yang berpakaian seksi, tidak berhijab seringkali diganggu lelaki. Kalaupun tak ganggu, mereka akan menjeling tajam seperti kucing mengidam ikan.

Nampakkan perbezaan kedua-duanya? Dan kebanyakan lelaki baik, dia akan berusaha mencari perempuan yang baik. Kerana dia tahu membezakan antara kaca dan permata. Bukan saja lelaki baik, lelaki yang kurang baik juga jika ditanya, apakah pilihan calon isterinya. Dia pasti akan menginginkan calon yang kurang baik. Itu adalah fitrah manusia.

Saranan untuk muslimah menjaga kehormatan diri itu adalah mencakupi kepada menjaga pandangan mata (ghadhul basar) dan menjaga kemaluannya daripada melakukan zina. Firman Allah SWT:

“Katakanlah kepada wanita-wanita mukminah: Hendaklah mereka menundukkan pandangan mata mereka dan menjaga kemaluan mereka…” [An-Nur: 31]

No comments:

Post a Comment