Saturday 1 August 2015

Berubahlah Jika Mahu Yang Terbaik


Berusahalah dan berdoalah kepada Allah SWT untuk mendapatkan jodoh kita yang terbaik. Untuk mendapatkan jodoh terbaik, kita juga perlu menjadi yang terbaik.

Allah SWT berfirman:

“(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.” [An-Nuur :26]

Ayat di atas menerangkan bahawa perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan sebaliknya, juga perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat. Pun begitu, ayat di atas bukanlah bermaksud ia adalah ketetapan ataupun janji dari Allah SWT yang mana seseorang lelaki atau perempuan akan mendapat pasangannya yang baik. Tetapi ia lebih kepada saranan dan peringatan kepada kita supaya memilih calon yang baik untuk dijadikan suami atau isteri.

Untuk mendapatkan pasangan terbaik, tidak dapat tidak kita perlu berubah dan menjadi terbaik agar apa yang dihajati termakbul. Sebagaimana firman Allah SWT:

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri…” [Ar-R’ad: 11]

No comments:

Post a Comment