Wednesday 5 August 2015

Tips Untuk Suami Apabila Berdepan Karenah Isteri


Suami yang mampu bersabar saat isterinya sedang marah, itulah lelaki terbaik. Bukan senang nak cari lelaki yang penyabar tetapi tegas dalam urusan agamanya juga penyayang. Kebanyakkannya panas baran dan kurang sabar.

Wahai suami, bersabarlah dengan karenah isterimu. Jangan terlalu melihat keburukannya, kerana di sana ada lebih banyak kebaikan yang kalian perolehi darinya. Setiap manusia ada kebaikan dan keburukannya. Begitu juga isterimu dan dirimu sendiri. Kerana setiap manusia itu tidak sempurna.

Saat anda kelelahan dan letih melayani karenah isterimu, banyakkanlah bersabar. Kerana setiap kesabaran itu ada ganjarannya tersendiri apalagi yang melibatkan soal rumahtangga. Setiap titis peluh yang tumpah untuk mencari nafkah buat keluarga semuanya akan diberikan pahala oleh Allah SWT.

Di samping itu, perbanyakkanlah juga membaca kisah-kisah Rasulullah SAW, para sahabat Baginda SAW dan alim ulama’ tentang bagaimana mereka berdepan dan mendidik isteri masing-masing. Di sana tentu banyak ibrah dan pengajaran boleh dikutip buat pedoman dalam kehidupan seharian.

Saidina Umar r.a menunjukkan contoh yang baik dan memberikan nasihat berguna kepada lelaki saat menghadapi karenah si isteri. Pesan Saidina Umar r.a:

“Tidak patut sekiranya aku tidak bersabar dengan karenahnya. Bukankah dia telah memasak, membasuh pakaian untukku, menyabung nyawa melahirkan zuriat-zuriatku, membesarkan anak-anakku, dan tempat aku mendapat hajatku? Sabarlah, kerana sesungguhnya keadaan itu tidak lama. Pasti akan pulih sendiri.”

No comments:

Post a Comment